Chřipky útočí v plné síle. Zatočte s viry a vsaďte na zeleninu

Chřipky útočí v plné síle. Zatočte s viry a vsaďte na zeleninu

Zimní měsíce se sebou přináší i nechvalně známé chřipkové období. Dopřejme tělu v tomto období co nejvíce vitamínů, abychom se nemoci co nejrychleji zbavili. Přestože je nejčastěji hledáme v citrusech, zapomínáme, že v boji proti chřipce a nachlazení pomůže i u nás pěstované ovoce a zelenina. Vyzkoušejte cibuli a česnek, jež jsou nejen základem mnoha receptů, ale odpradávna využívané i na různé neduhy. Zkusit můžete i méně často používané druhy jako je řepa nebo třeba rakytník.

Při výběru plodin doporučujeme vybírat z potravin, které pochází z produkce ekologického zemědělství, přičemž platí pravidlo – čím čerstvější, tím lepší. Při pěstování ovoce i zeleniny v biokvalitě jsou dodržována přísná pravidla a používat je možné pouze ty přípravky na ochranu rostlin, které jsou pro ekologické zemědělství povolené, většinou na přírodní bázi. Farmáři tak v boji se škůdci využívají například výluhy z bylin, mikroorganismy nebo rostlinné oleje.

Kam pro biopotraviny?

Ovoce a zeleninu v bio kvalitě seženete na eko farmách. Ty je nabízejí ve faremních obchodech nebo například prostřednictvím tzv. bedýnkových systémů, na trzích i v supermarketech. Vždy ale myslete na to, aby biopotraviny obsahovaly označení logem biolistu nebo biozebry. Každý producent bio ovoce a bio zeleniny vám také musí být schopen předložit certifikát o původu. Co nemá logo nebo certifikát, není bio. A ne všechno, co seženete na farmářském trhu, je automaticky produkt ekologického zemědělství.

Zastavte nachlazení

Cibule je odjakživa ověřeným bojovníkem proti nemocem dýchacích cest. Především pomůže při zahlenění, kdy se smíchá její syrová šťáva s kvalitním medem a dávkuje se po lžičkách. Na chřipku se naopak doporučuje její inhalace. Stačí odšťavnit 2 cibule a asi 3 minuty při zavřených očích vdechovat. Kromě nachlazení je účinná i při hojení ran nebo vypadávání vlasů.

Za blahodárnými efekty cibule nezaostává ani česnek. Ten se pyšní svými antibakteriálními účinky. Kromě dýchacích cest si poradí také s obnovením střevní mikroflóry. Navíc zastaví střevní potíže a zabraňuje vzniku žlučových kamenů. Proti únavě se pak používá česnek medvědí.

Zaměřeno na imunitu

V boji s problémy dýchacích cest pomůže také mrkev, batáty nebo meruňky. Obsahují totiž vzácný beta-karoten. S tímto barvivem dokáže naše tělo doslova zázraky. Přemění jej totiž na vitamín A, který je nezbytný pro celkovou imunitu i zdravé sliznice.

Pro svůj vysoký obsah vitamínu C je při nachlazení a chřipce ceněná také paprika. Jedna červená paprika dokonce odpovídá dvojnásobné denní dávce vitamínu C pro dospělého člověka. Důležité také je, že se zahříváním ani pečením z papriky cenné látky nevytrácí. Kromě svých pozitivních účinků při chřipce a nachlazení ji můžete využít také při bolestech kloubů, na které příznivě působí například i obklad z bramborové natě.

Náš tip: V červených paprikách se skrývá 9x více beta-karotenu a 2x větší množství vitamínu C než v zelených odrůdách. Její konzumace se doporučuje také jako prevence v chřipkovém období.

Velkým množstvím vitamínu C se pyšní také zelí, červená řepa a v neposlední řadě petržel, která obsahuje hned několik cenných látek, které pomáhají nejen proti nachlazení, ale i jiným – například kardiovaskulárním onemocněním. Vyzkoušet můžete křen, který taktéž obsahuje velké množství vitamínů a určitě vám při zánětu horních cest dýchacích uleví.

Receptury z našich krajin

Důležité není, kolik vitamínů jednotlivé plody obsahují, ale jaké množství dokáže naše tělo vstřebat a správně využít. Pokud hledáte vitamínovou bombu, sáhněte po rakytníku nebo černém rybízu. Skvělé jsou budou plodiny bohaté na železo jako je listová zelenina, ale i kopřiva nebo prvosenka. Ideálním tipem na podzimní plískanice je šípkový čaj s medem.

Za vyhlášeného bojovníka s kdejakým nachlazením se považuje rakytník. Kromě vysokého množství vitamínu C obsahuje i vitamíny skupiny A, D, K a B. Navíc je bohatým zdrojem esenciálních mastných kyselin a minerálů. Vyzkoušet můžete třeba bio rakytníkovou šťávu. Podává se třikrát denně po jedné lžičce při potížích, nebo jedenkrát denně jako prevence.

Náš tip: Recept na rakytníkovou šťávu

Ingredience:

  • 1 kg šťávy z bio rakytníku
  • 1,5 kg bio třtinového cukru
  • lžička kyseliny citronové

Rakytník odšťavníme, nebo rozdrtíme a propasírujeme. Šťávu poté promícháme s cukrem, dokud se nerozpustí. Takto připravenou směs nevaříme, ale zahřejeme asi na 70 °C. Posléze přidáme kyselinu citronovou a dobře promícháme. Přelijeme do skleněných lahví a uchováváme v chladu, nejlépe v lednici.